De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben een bijzondere geschiedenis in de ontsluiting van ons land en een aantal stations hebben rijksmonumentale status. Interessant is dat de monumentale gebouwen vaak door architecten zijn ontworpen en de perronoverkappingen door ingenieurs. Sinds de jaren negentig is een scheiding gemaakt waarbij NS voor de stationsgebouwen zorgen en Prorail voor het spoor en de overkappingen.
Huysch heeft de subsidie aanvragen van drie NS Stations verzorgd in het kader van de Subsidieregeling Instandhouding Monumenten (SIM). De aanvragen betroffen Station Haarlem met acht gebouwen, Station Leeuwarden met tractiegebouw en houten perrongebouwen en Station Geldermalsen met bijgebouw.
Het bijzondere van dit project is dat vóór aanvang al een duidelijke afstemming moest plaatsvinden om veiligheid en toegang op het spoor te borgen. Hiertoe heeft Hylkema het V&G-U plan opgesteld en samen met Huysch diverse veiligheidstrainingen gevolgd.
In de rapportages is naast de subsidieaanvragen voor de stationsgebouwen rekening gehouden met de (aansluiting op de) perronoverkappingen. In onderhoud op dit soort monumentcomplexen is een integrale benadering essentieel om een aanpak efficiënt te krijgen. Huysch is ook dit jaar weer trots op de fijne samenwerking en dit prachtige project.
Als u benieuwd bent naar de mogelijkheden tot subsidie voor uw monument, of welke monumenten al een toekenning hebben gehad, neem dan gerust contact op.